ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ
Ο τραυλισμός είναι μια οδυνηρή διαταραχή της ομιλίας που έχει τις ρίζες της, τις περισσότερες φορές, στην πρώτη παιδική ηλικία των 3 – 4 ετών . Εμφανίζεται με δυσκολία στη ροή του λόγου, στο ρυθμό, στη μελωδία και στην ταχύτητα κατά την διάρκεια της ομιλίας.
Υπάρχουν τρεις μορφές τραυλισμού:
- Ο κλονικός τραυλισμός, στον οποίο το άτομο επαναλαμβάνει τις πρώτες συλλαβές των λέξεων (πα-πα πάμε).
- Ο τονικός, όπου το άτομο επαναλαμβάνει τον πρώτο φθόγγο της λέξης (φφφ φαί).
- Ο μεικτός, όπου συνυπάρχουν και τα δυο είδη.
Ο τραυλισμός οφείλεται σε μικροσυσπάσεις των αναπνευστικών, φωνητικών και αρθρωτικών μυών, οι οποίοι συντελούν στον εκφραστικό λόγο. Πολυάριθμες μελέτες αποδίδουν την δυσκολία αυτή στην ύπαρξη ενός ή πολλών οργανικών, γενετικών, ψυχολογικών και περιβαλλοντικών παραγόντων.
Είναι απαραίτητο να γίνει η διαφορική διάγνωση του τραυλισμού από τον πρώιμο τραυλισμό (φυσιολογικός τραυλισμός). Ο πρώιμος τραυλισμός εμφανίζεται περιστασιακά σε ηλικία 2 ½ με 4 ετών. Παρουσιάζεται με επαναλήψεις σε συνδέσμους και αντωνυμίες, δηλαδή σε συντακτικές ενότητες σε αντίθεη με τον τραυλισμό που παρουσιάζεται σε λέξεις πλήρους λεξικής σημασίας.
Στον θεραπευτικό σχεδιασμό του Λογοθεραπευτή, ο βασικός στόχος είναι η εδραίωση μιας πολύ καλής θεραπευτικής σχέσης. Κατόπιν, ανάλογα με την ηλικία και τη δυσκολία του παιδιού ιεραρχούνται οι παρακάτω στόχοι:
- Η χαλάρωση των αναπνευστικών, αρθρωτικών και φωνητικών μυών.
- Εκμάθηση σωστής αναπνοής και εκπνοής.
- Απόκτηση ρυθμού και μελωδίας.
- Εκμάθηση λεκτικής αναπνοής.
- Εκπαίδευση γονέων.
Εκτός από την συνεργασία με τους γονείς επιβάλλετε και η επαφή των ειδικών με τη νηπιαγωγό ή το δάσκαλο και τον παιδίατρο.
Πως μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας;
- Μιλάτε αργά, καθαρά και σε κατάλληλο τόνο.
ØΔώστε απλά γλωσσικά πρότυπα με συχνές παύσεις ενδιάμεσα στις λέξεις (μάζεψε _ τα πράγματα σου)
- Παρατηρήστε και καταγράψτε τις καταστάσεις που προκαλούν τραυλισμό, καθώς και αυτές που παρουσιάζει άνετη ροή.
- Παρατηρήστε παράπλευρες συμπεριφορές (έντονος μυϊκός τόνος, εκφράσεις προσώπου, κινήσεις σώματος κ.α. ).
- Ενισχύστε την ομιλία του παιδιού όταν είναι καλή και αποφύγετε την συζήτηση όταν τραυλίζει.
- Όταν το τελευταίο δεν είναι εφικτό επαναλάβετε τα λεγόμενα του παιδιού αργά και καθαρά, αλλά όχι σε στυλ ερώτησης.
- Αποφύγετε καταστάσεις που προκαλούν άγχος, φόβο ή ανησυχία στο παιδί.